Fitbit Ionic review
Vergelijk alle smartwatches:

Fitbit Ionic review

Fitbit kwam eind 2017 met de langverwachte Fitbit Ionic smartwatch. Dit is het eerste sporthorloge van Fitbit dat ook in aanmerking komt om “smartwatch” genoemd te worden. Het blijft in de essentie echter vooral een sporthorloge en activity tracker. Deze wearable van Fitbit is echter een stuk ‘slimmer’ dan Fitbit’s eerdere activity trackers. Tegelijk met de Ionic kwam Fitbit met een eigen operatingsysteem: Fitbit OS.

Het mooie van de Fitbit Ionic is dat je deze 24/7 kunt gebruiken; hij heeft een batterijduur van meer dan vier dagen en houdt niet alleen je activiteiten bij, maar ook je slaap. In dit artikel delen wij onze bevindingen met deze smartwatch van Fitbit.

Vergelijk alle smartwatches:

Fitbit Ionic: Design and specs

Het design van de Fitbit zal niet iedereen aanspreken. Het apparaat is nogal hoekig en niet iedereen vindt dit mooi. Wij vinden het dan ook geen beauty, maar met het juiste bandje er bij wordt ‘ie al een stuk mooier.

Qua specificaties is de Fitbit Ionic goed uitgerust. Het 1,42 inch LCD-display heeft een resolutie van 348×250 pixels en een helderheid van 1.000 nit. Er zit een GPS, hoogtemeter en een digitaal kompas in de Ionic. Daarnaast beschikt de Ionic over een hartslagmeter die 24/7 je hartslag meet. Waterdicht is de Ionic tot maar liefst 50 meter diep (5ATM). De batterij gaat vier tot vijf dagen mee bij normaal gebruik, of 10 uur bij het continu gebruiken van de GPS.

Fitbit Ionic bandjes

Bandjes

Je kunt de Fitbit Ionic persoonlijker maken met verschillende bandjes van Fitbit (zie ook de afbeelding hierboven). Dit maakt de smartwatch niet veel mooier, maar voegt wel wat extra variatie toe aan het dagelijkse gebruik. Zo wordt het een stukje makkelijker om de Ionic te combineren met diverse outfits.

Kleuren

De Ionic is beschikbaar in drie kleuren: een blauw-grijs bandje met een zilveren “case”, een bruin bandje met een grijzen case en een blauw bandje met een blauw-oranje case. Alle kleuren zijn geïnspireerd door science fiction-films zoals The Martian en Interstellar, aldus Fitbit.

Het display

Fitbit displayHet LCD-display van de Ionic is iets kleiner dan dat van de Fitbit Blaze. Die was 1,66 inch en die van de Ionic is slechts 1,42 inch. De resolutie is echter wel een stuk hoger: 348 x 250 pixels. Die pixels bedekken een kleiner oppervlak dan bij de Blaze. Daardoor krijg je een scherper en meer kleurrijk beeld. Het scherm is ook ontzettend helder, of het nou in de “Auto”-modus of op de maximale helderheid staat ingesteld. Je kunt het scherm goed aflezen in alle verschillend denkbare omstandigheden, dus ook in het felle zonlicht. Het scherm is zeker niet zo goed als die van een Apple Watch of een Samsung smartwatch, maar het is zeker niet slecht.

Activity tracking

Fitbit Ionic activity tracking

Fitbit activity trackerFitbit staat natuurlijk bekend om de activity tracking. De Fitbit Ionic is uitgerust met hartslagmeter, stappenteller en telt ook het aantal trappen dat je bent opgelopen. Ook calorieën en andere belangrijke statistieken worden voor je bijgehouden. Natuurlijk is Fitbit heel erg goed in activity tracking. Dit is geen verrassing want activity tracking is de feature waarmee Fitbit groot is geworden.

Qua precisie is de Fitbit Ionic op hetzelfde niveau als de Fitbit Alta HR. Dit is niet gek, want volgens Fitbit is de technologie hetzelfde. Wanneer je je slaap probeert te monitoren is de Ionic vergelijkbaar met de Beddit 3, wat één van de beste slaap-trackers van dit moment is.

Zwemmen

De Ionic is op het gebied van zwem-tracking een hele goede smartwatch. Het apparaat kan nu ook bijhouden hoe snel je een baantje trekt in het zwembad. Dit is een grote verbetering ten opzichte van de Fitbit Flex 2. Helaas is de Fitbit Ionic minder geschikt voor zwemmen in het open water. Op dit gebied zijn de Apple Watch en de Garmin Fenix 5 een stuk beter.

Fitbit Ionic zwemmen
In het zwembad is de Fitbit Ionic een ster in het tracken van je prestaties.

Apps

TripAdvisorDoordat Fitbit OS – het systeem dat de Fitbit Ionic gebruikt – nog relatief nieuw is, zijn er nog niet heel erg veel apps voor beschikbaar. Echter, dit gaat in de toekomst ongetwijfeld veranderen. Android Wear en watchOS zijn natuurlijk de grote twee spelers op de smartwatch-markt. Voor de Ionic waren er bij de lancering dan ook maar een aantal apps beschikbaar: Strava, AccuWeather, Starbucks en Pandora. Inmiddels zijn er wel al meer andere apps beschikbaar, zoals TripAdvisor.

Conclusie

Al met al kun je de Fitbit Ionic een geslaagde smartwatch noemen. Qua apps blijft het – nu nog – een beetje achter bij de grotere platforms als watchOS en Android Wear. Ook qua design vinden wij de Ionic niet het allermooiste apparaat dat we ooit gezien hebben. Dit komt doordat de nogal hoekige vorm van deze smartwatch. Qua activity tracking is de Fitbit Ionic een superieure smartwatch, omdat Fitbit hier natuurlijk van oudsher heel goed is.

Als je veel sport en hier serieuze statistieken van wilt bijhouden is de Fitbit Ionic een zeer geschikte smartwatch. Wil je een echte smartwatch met alle features er op en er aan dan is de Apple Watch of een Android Wear-smartwatch voor nu nog een betere optie.